Indien-Austausch

Seit Herbst 2016 haben wir die Möglichkeit, einen Schüleraustausch für unsere Schülerinnen und Schüler der Oberstufe mit der Om Public School (www.opsgohana.com) im indischen Gohana anzubieten. Gohana liegt in Nordindien, im Bundesstaat Haryana, etwa 100 km nordwestlich von Delhi.

Ziele und Möglichkeiten

Unser Ziel ist es, das Wirtemberg-Gymnasium weiter für internationale Kontakte zu öffnen und so die Denk- und Erfahrungshorizonte unserer Schülerinnen und Schüler in einer zunehmend globalisierten Welt zu erweitern.

Warum ausgerechnet Indien?

Wir alle kennen Indien aus den Medien, und für unsere Schülerinnen und Schüler ist Indien u.a. im Geographie- und Englischunterricht ein immer wiederkehrendes Thema. Unser Bild von Indien ist geprägt von Berichten über den wirtschaftlichen Aufschwung, aber auch von Spendenaufrufen, vom Staunen über die religiöse und kulturelle Vielfalt, dem anderen Aufbau der Gesellschaft und einer anderen Lebenseinstellung. Wir erleben Indien als geographisch einzigartigen, aber eben auch von kulturellen und sozialen Gegensätzen geprägten Teil Asiens.

Wir haben nun die außergewöhnliche Chance, unseren Schülerinnen und Schülern einen Austausch zu ermöglichen, bei dem sie in Gastfamilien dieses Land, seine Gewohnheiten und seine Schönheiten intensiv kennenlernen können.

v.li. Herr Rau, Herr Bizer und Herr Köhler (2.v.re.) beim Besuch im Herbst 2014

Der Austauschpartner

Bei der Om Public School handelt es sich um eine Privatschule, in der etwa 1.200 Schülerinnen und Schüler ab dem 3. Lebensjahr unterrichtet werden. Insgesamt entspricht die OPS unserem Gymnasium, die Schulzeit beträgt zehn Jahre plus zwei Prüfungsjahre. Schulsprache ist Englisch und das Alter der indischen Austauschschüler liegt bei etwa 14-16 Jahren.

Nachdem Hr. Bizer, Hr. Köhler und Hr. Rau im Oktober 2014 für eine Woche an der Om Public School waren, um sich persönlich ein Bild zu machen und eine indische Delegation der OPS diesen Juni bei uns zu Gast war, können wir sagen, dass es sich bei dieser Schule um einen zuverlässigen Partner handelt.

Sollten Sie Fragen haben, wenden Sie sich bitte unter
jens-peter.rau@wirtemberg-gymnasium.de bzw. stefanie.alber@wirtemberg-gymnasium.de an die beiden Koordinatoren des Austauschs.

Der erste Austauschbesuch im Herbst 2016 war ein voller Erfolg – hier in Bericht, Video und Bildergalerie:

Incredible India!

Am 01. November 2016 kam unsere Gruppe, bestehend aus  18 Schülern und  2 Lehrern, erschöpft aber glücklich wieder am Stuttgarter Flughafen an, wo uns unsere Familien und Freunde freudig empfingen. Hinter uns lagen zwei Wochen voller Abenteuer und neuen Erfahrungen, welche unvergesslich sind.

Am 17. Oktober sind wir nach Neu-Delhi geflogen und verbrachten die ersten Tage bei der „Shreejee International School“, welche uns feierlich Willkommen hieß. Natürlich sollte auch das Touristenprogramm nicht fehlen, daher besuchten wir zwei der beeindruckendsten Bauwerke , das Taj Mahal und den Akshardam Tempel, zum Sight-Seeing ging es noch in die Stadt Delhi.

Am dritten Tag ging es dann zu unserer Partnerschule, die „OM Public School“, und wir lernten unsere Austauschpartner kennen. Der Empfang war unglaublich warmherzig, bei vielen hat sich eine gute Freundschaft entwickelt.

Um die fremde Kultur besser kennenzulernen, besuchten wir unter anderem Hindu- und Sikh-Tempel,  Dörfer, Fabriken und einige andere Schulen. Die Stadt Chandigarh, mit dem „Rock Garden“ war sehenswert  und auch das Vorgebirge des Himalaya bleibt mit seiner wunderschönen Landschaft in Erinnerung.

Oft waren wir zum Essen bei indischen Familien eingeladen, welche uns mit einem Lächeln, offenen Armen, großer Neugier und ehrlichem Interesse begrüßten.

Dies herrschte auch in unserer Gastfamilie, welche sich stets bemühte, uns alle Wünsche von den Augen abzulesen. Wir wurden in die Großfamilien integriert – fast schon adoptiert –  und durften an ihrem Leben und ihrer Kultur teilnehmen. Unsere letzten Tage verbrachten wir dann mit unseren Familien und feierten mit ihnen auch Diwali, das hinduistische Fest der Lichter.

Viele der Klischees oder Vorstellungen, die wir im Vorhinein hatten, erwiesen sich als falsch, manche jedoch auch als richtig: So ist der indische Verkehr definitiv eine Sache für sich! Auch die Geschichten von Kühen, welche einfach mitten auf der Straße liegen, sind wahr. Vieles konnten wir uns vom indischen Lebensstil abschauen, z.B. das Pünktlichkeit nicht alles ist.., und so auch viel über uns und unsere eigene Kultur lernen.

Indien ist das Land der Gegensätze! Das Land und die Kultur ist in der enormen Vielfalt nicht in Worte zu fassen, man muss selbst einmal dort gewesen sein, um dies wirklich zu verstehen – und es lohnt sich! In den zwei Wochen ist jeder von uns an seine eigenen Grenzen gekommen, man lernt nicht nur fremde Menschen kennen, sondern vor allem auch sich selbst besser.

Uns wurde mit dem Austausch die Gelegenheit gegeben, welche keiner von uns bereut. Denn nun wissen wir, dass wir eine zweite Familie auf der „anderen Seite der Erde“ haben, welche immer in unserem Herzen bleiben wird.

 

 

Bericht(e) und Bilder vom Gegenbesuch der Inder in Deutschland, Juni 2017:

It is rightly said that each individual gets ample opportunities to explore new horizons in this world of competition. The students of GD Goenka also had a great chance to hone their various skills by availing themselves of the opportunity of becoming the part of the Indian delegation that was to represent India in Germany.

It is matter of pride to express my feelings pertaining to the Cultural Exchange Programme with Wirtemberg Gymnasium, Germany for two weeks organized by our school. Eleven students and two teachers got a golden opportunity to explore the new horizons. The Indo-German Cultural Exchange Programme was a source of fascination to all. I would like to share my experiences with all my friends.

Day – 1: On Sunday i.e. 11.06.2017 we started our journey from Sirsa to IGI Airport, New Delhi.  We boarded the flight from IGI Airport, New Delhi to Amsterdam, Netherlands from where we again took 50 minutes flight to Frankfurt. At Frankfurt Mr Peter and Ms Stefany from Wirtemberg Gymnasium School welcomed us and took us to Stuttgart by bullet train. When we reached their school, the German students and their parents welcome us with some crackers.  Afterwards we took a group photo and then we ate lunch which was made by our host parents. We went to home with our billets . My billet’s name was Nina. Her family includes her father, mother, and brother. Then we went for shopping because her friends wanted to buy something. We came back and had dinner together. Her father cooked the delicious dishes.

Day – 2: On Tuesday we all went for local sightseeing in Stuttgart with our billets. First we went to see Tree Top Trail at Bad Wildbab where we experienced the treetop walk and view tower. Then we went for hiking to Kaltenbronn where we enjoyed natural beauty of hills. After this we moved to our houses with our billets.

Day – 3: On Wednesday we went to Werfen, Austria. There we saw the 42 km long world largest Ice Cave where we stepped 700 stairs up and down to see the caves after that we went to the hostel at Bad Gastein where we saw waterfall after dinner.

Day – 4: Next day we went to Grossglockner situated at 2571 ft height from the sea level to see the highest peak of Austria which is 3789 ft from the sea level where we took lots of photos. We had lunch there and we came back to Stuttgart after a 5 hour long journey.

Day – 5: On Friday We went to Winterthur, Switzerland. There we visited  Swiss Science Center Technorama. It was a science centre where we studied the working of innumerable science models. After lunch we returned to Stuttgart.

Day – 6: In Germany there is five working days in a week. On 6th day i.e. Saturday, there was no group plan. So my host planned to go to theme park and wildlife park named Tripsdrill. There we took many rides.

Day – 7: Sunday is a free day so my friend Arpit’s host throw a party to me and my friends. There we played many games and we ate German BBQ food.

Day – 8: It was our first day to Wirtemberg Gymnasium School because the school opened after 2 weeks of the Summer Break. In school we attended the classes of our hosts where we observed the teaching methodology in class and many other things. After lunch we went for the city tour of Stuttgart where we saw city view, Opera House, Town Hall and we enjoyed Indian packed food after completing the tour. We went to school from there with our hosts . In the evening my host took me to her grandmother’s home.

Day – 9: On Tuesday we did the project ‘Same Same But Different’ in school. Indian students had to click photos of Germany and German students had to click photos of India related to culture, foods, habits etc. Then we had to paste photos on a chart comparing both countries for a long lasting memory. We had to do this activity with our hosts. After the completion of the  project we went to meet the mayor of Unterturkheim, where she explained the history of Germany and her area. After this we moved to our houses with our billets.

Day – 10: Our next day started with classes again. We learnt new things about their culture and education system on the day. After attending the classes we went to Mercedes Benz – Museum with our host families. We saw the History of the company and all models of cars manufactured by the company since its inception. There we saw old – new cars of Mercedes and we enjoyed a lot.

Day -11: We visited a private school named Waldorfschule. This was founded in September in 1919 by Emil Molt. Here we attended the dance classes of students and also tried to find out difference between the private and govt. School education system. After this we went to eat the Indian food at Ganesha restaurant. After lunch we returned to school. In afternoon we helped german students in setting all the things for the Intercultural Evening. Then we practiced dance. At 7p.m. the Indo German Intercultural Evening started with performances and speeches by our school and German school students. It was a tremendous experience where in all the preparation related to stage, lighting, service of water and food were done by school students and teachers without the help of any servant. Every Student brought one dish prepared from his/her home. After the function all the students cleaned the hall. After this we moved to our houses with our billets.

DAY – 12: On Friday we again attended the classes of Physics and French. After attending their classes we went to a conference where the teachers and students of our school and the German school presented about the Indo German Culture Exchange Programme. Then we returned to school and after this we went for shopping with our hosts because my host wanted to buy something for her. We bought dinner from the supermarket and went to her friend’s house for eating German BBQ. We played games and returned home.

Day – 13: Saturday is a free day so my host planned to go to a zoo. We went to the zoo. We saw animals there. We enjoyed a lot. From there we went for shopping. I wanted to shop for my family. We came back home at 9:30 then we ate dinner after 1 hr and slept.

Day – 14: Now it was the time to say good bye. We all gathered at 6.15 a.m. in school to say good bye to every one. Then we started our journey to India.

Friends the culture exchange program was a wonderful idea by the school. We came to know about the culture of the other country. Now I would like to tell you good things about Germany which we experienced:

  1. In Germany people do their work themselves because they do not have any servant culture.
  2. German people are very disciplined and punctual. They do not throw garbage here and there. They throw garbage in dustbins. There are five types of dustbins everywhere.
  3. They do not eat spicy food. They eat maximum non veg food and bread
  4. Germans follow the traffic rules strictly and do not use the horn.
  5. Parents do not give physical punishment to their children.
  6. Education is free and compulsory for children in schools.
  7. In the education system more emphasis is on practical learning, team work, intellect development and maximum participation of students in the classroom is ensured
  8. There is no uniform for students in schools.

The Culture Exchange Programme was really a life changing experience to all Goenkans. we feel convinced that the essence of the Germans’ success is their constructive approach to life, humility, punctuality, regularity, hospitality, creativity, innovation, cleanliness, straight forwardness and diligence. Their waste management system deserves appreciation. The sense of belongingness of the citizens is perceptible. They willingly follow the rules of the state. The system of education lays emphasis on hands – on experience. They do not have any scope for rote learning. Individualism has become their strength. Gender equality in Germany is reflected in their day to day working. Undoubtedly, the Indian students learnt a lot from them. I believe that such programmes shape the destiny of pupils. I hope that we shall get such opportunities in future also.

Tanistha Bansal